Tingkatkan traffic anda di sini

Jana Pendapatan Di Sini

Monday 12 August 2013

Kapal Selam Pertama Reaktor Nuklear Diaktifkan di India



Selepas suku abad usaha yang mencabar di kawasan teknologi yang hanya segelintir negara-negara yang telah menguasai setakat ini, reaktor pada kapal selam Arihant pertama buatan India berkuasa nuklear masuk operasi pada 01:20 pada hari Sabtu.

Ini adalah satu lagi langkah ke arah melengkapkan kongsi gelap nuklear India dengan pentauliahan kapal selam yang mampu melancarkan peluru berpandu nuklear. Projek kapal selam tiga tahun di belakang jadual . Arihant - yang bermaksud "Destroyer Musuh" - mungkin akan digunakan dalam Tentera Laut India  seawal tahun depan .

Hanya lima negara kini mempunyai kapal selam berkuasa nuklear: Amerika Syarikat, Rusia, United Kingdom, Perancis dan China. Selain daripada India, Brazil juga merupakan pendorongan nuklear tentera laut.

Perdana Menteri India, Dr Manmohan Singh mengatakan  acara itu sebagai "satu langkah besar dalam kemajuan keupayaan teknologi tempatan kita."

Kapal selam itu adalah kira-kira 111 meter panjang, 11 meter lebar dan kira-kira 15 meter. Ia direka untuk digerakkan oleh sebuah reaktor air bertekanan (PWR) yang menggunakan uranium sebagai bahan api, dan air cahaya kerana kedua-dua penyejuk dan moderator. PWR akan menjana kira-kira 80 megawatt kuasa.

Saintis yang bekerja dalam projek itu berkata cabaran utama adalah untuk membuat reaktor cukup padat untuk dimuatkan ke dalam kapal selam. Selain itu, reaktor perlu stabil apabila kapal selam mempercepatkan ke kedalaman laut.

Kapal selam itu akhirnya akan dipasang dengan K-15 peluru berpandu api air, yang boleh mencapai sasaran 700km dari sini.

K-15 peluru berpandu, yang akan membawa kepala peledak nuklear. India sedang membina tiga lagi kapal selam berkuasa nuklear di Visakhapatnam, bandar pelabuhan di pantai tenggara India, di Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada program untuk menyokong keupayaan serangan kedua itu.

Arihant merupakan usahasama antara Jabatan Tenaga Atom (DAE), Penyelidikan Pertahanan dan Pembangunan Organisasi, dan Tentera Laut India. The Bhabha Pusat Penyelidikan Atom (BARC), pusat saraf DAE yang berpangkalan di Trombay berhampiran Mumbai, juga memainkan peranan penting dalam mereka bentuk dan membangunkan PWR yang kuasa Arihant itu.

Reaktor Arihant dan berkembar yang kini beroperasi di pantai Kalpakkam di Tamil Nadu adalah pelopor kepada pembinaan DAE 900 megawatt PWRs komersial elektrik di India..

Sebuah kapal selam mampu melancarkan peluru berpandu nuklear dianggap penting bagi negara-negara senjata nuklear seperti India. Aset air adalah bentuk yang paling survivable pencegahan yang boleh melancarkan serangan balas walaupun selepas negara mengalami serangan pertama.

Sehingga kini, India mempunyai keupayaan untuk melancarkan peluru berpandu nuklear dari tanah, dengan Agni dan peluru berpandu Prithvi, serta dari udara dengan Mirage dan Su 30 pengebom pejuang MKI

No comments:

Post a Comment

Kami memerlukan sumbangan anda untuk menaik taraf blog ini.Sila click iklan di bawah untuk menderma

KEDUDUKAN SEMASA LIGA SUPER, JADUAL DAN KEPUTUSAN

Dari mana depa mai

Mau lihat ini juga

Recent Posts